Geïntegreerde ASS-werking
Een autismespectrumstoornis kenmerkt zich door een andere manier van waarnemen, voelen en denken. Hierdoor leren en ontwikkelen jongeren met een diagnose binnen het autismespectrum (ASS) zich op een andere manier. Voor deze leerlingen is zich veilig kunnen voelen een voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Ze hebben nood aan een aanpak en omgeving die zelfs binnen het buitengewoon onderwijs "buitengewoon" is.
Een aantal kinderen met een diagnose binnen het autismespectrum vinden binnen de klassen van type basisaanbod voldoende duidelijkheid en structuur om te kunnen deelnemen aan het klassikale onderwijsgebeuren. Deze kinderen zijn geïntegreerd in onze klasgroepen en krijgen, waar nodig, extra verduidelijking en ASS-ondersteuning. Deze geïntegreerde ASS-werking is sterk individueel gericht. Het is zorg op maat voor elk kind.
● We brengen structuur in de tijd door gebruik te maken van gevisualiseerde dagschema's, weekoverzichten, pictogrammen, foto's, time-timer, ... Op die manier wordt het dagverloop beter voorspelbaar.
● We brengen structuur in de dagelijkse klasorganisatie door gebruik te maken van aparte klasseerbakjes, gekleurde mapjes, ...
● Activiteiten worden duidelijk in tijd of hoeveelheid afgebakend. Leerkrachten duiden aan hoeveel oefeningen er gemaakt moeten worden of maken met een time-timer duidelijk hoe lang er moet gewerkt worden.
● Regels en afspraken binnen de school worden duidelijk aangegeven en visueel voorgesteld (picto's in de gangen, in de klas, op de speelplaats, ...).
● De ruimte wordt aangepast en verhelderd zodat de leerlingen zo weinig mogelijk overbodige prikkels krijgen (afgebakende leeromgeving, hoofdtelefoon, ...).
● De duur van de speeltijd wordt weergegeven door een digitale wandklok op de speelplaats.
● Onze communicatie is aangepast en persoonlijk gericht naar het kind (kort, duidelijk en positief).
● Indien nodig krijgt een kind extra ondersteuning van iemand van het zorgteam. Leerkrachten en ouders kunnen tevens bij deze vertrouwenspersoon terecht met hulpvragen.
● Omdat we van oordeel zijn dat de ouders de deskundigen zijn inzake hun kind, vinden we een goede samenwerking met de ouders noodzakelijk.
Een aantal kinderen met een diagnose binnen het autismespectrum vinden binnen de klassen van type basisaanbod voldoende duidelijkheid en structuur om te kunnen deelnemen aan het klassikale onderwijsgebeuren. Deze kinderen zijn geïntegreerd in onze klasgroepen en krijgen, waar nodig, extra verduidelijking en ASS-ondersteuning. Deze geïntegreerde ASS-werking is sterk individueel gericht. Het is zorg op maat voor elk kind.
● We brengen structuur in de tijd door gebruik te maken van gevisualiseerde dagschema's, weekoverzichten, pictogrammen, foto's, time-timer, ... Op die manier wordt het dagverloop beter voorspelbaar.
● We brengen structuur in de dagelijkse klasorganisatie door gebruik te maken van aparte klasseerbakjes, gekleurde mapjes, ...
● Activiteiten worden duidelijk in tijd of hoeveelheid afgebakend. Leerkrachten duiden aan hoeveel oefeningen er gemaakt moeten worden of maken met een time-timer duidelijk hoe lang er moet gewerkt worden.
● Regels en afspraken binnen de school worden duidelijk aangegeven en visueel voorgesteld (picto's in de gangen, in de klas, op de speelplaats, ...).
● De ruimte wordt aangepast en verhelderd zodat de leerlingen zo weinig mogelijk overbodige prikkels krijgen (afgebakende leeromgeving, hoofdtelefoon, ...).
● De duur van de speeltijd wordt weergegeven door een digitale wandklok op de speelplaats.
● Onze communicatie is aangepast en persoonlijk gericht naar het kind (kort, duidelijk en positief).
● Indien nodig krijgt een kind extra ondersteuning van iemand van het zorgteam. Leerkrachten en ouders kunnen tevens bij deze vertrouwenspersoon terecht met hulpvragen.
● Omdat we van oordeel zijn dat de ouders de deskundigen zijn inzake hun kind, vinden we een goede samenwerking met de ouders noodzakelijk.
ASS-groepjes
Een aantal kinderen met een diagnose binnen het autismespectrum vinden binnen de klassen van type Basisaanbod onvoldoende duidelijkheid en structuur om te kunnen deelnemen aan het klassikale onderwijsgebeuren. Deze kinderen krijgen ondersteuning in een kleine groep. Deze ASS-werking is niet geïntegreerd binnen de klassen Basisaanbod en bieden we aan in ASS-groepjes. Het programma wordt op maat gemaakt voor deze kinderen. De leerkrachten van deze groepjes krijgen intensieve ondersteuning van onze ASS-coördinatoren.
Paraplu-klas

Voor leerlingen met diagnose ASS kan de speelplaats soms te druk zijn, omwille van hun zintuiglijke prikkelgevoeligheid. Een aantal van deze leerlingen heeft bovendien ook regelmatig nood aan instant verduidelijking bij sociale problemen of nood aan een veilige vluchtweg.
Voor deze leerlingen beschikt de school over een “parapluklas”: een ruimte waar de leerlingen tot rust kunnen komen.
In de parapluklas kunnen ze hun verhaal kwijt en krijgen ze hulp bij het zoeken naar aanvaardbare oplossingen voor hun probleempjes in communicatieve en sociale vaardigheden. Ze kunnen zich hier ongestoord bezig houden met lezen, spelen, bouwen, puzzelen, tekenen, muziek beluisteren, ... Op deze manier kunnen de kinderen zich ontspannen tijdens de pauzes, alvorens de lessen opnieuw beginnen.
Voor deze leerlingen beschikt de school over een “parapluklas”: een ruimte waar de leerlingen tot rust kunnen komen.
In de parapluklas kunnen ze hun verhaal kwijt en krijgen ze hulp bij het zoeken naar aanvaardbare oplossingen voor hun probleempjes in communicatieve en sociale vaardigheden. Ze kunnen zich hier ongestoord bezig houden met lezen, spelen, bouwen, puzzelen, tekenen, muziek beluisteren, ... Op deze manier kunnen de kinderen zich ontspannen tijdens de pauzes, alvorens de lessen opnieuw beginnen.
Opbouw
Ons onderwijs is er voor jongens en meisjes met een ASS diagnose en die meer hulp nodig hebben dan het gewone onderwijs kan aanbieden.
We begeleiden elk kind op zijn/haar eigen niveau en op zijn/haar eigen tempo.
Kinderen die leerproblemen hebben krijgen een lager tempo, normaalbegaafde kinderen kunnen het tempo van een gewone basisschool krijgen en hoogbegaafde kinderen een sneller tempo.
Er zijn 2 cellen.
● In cel A verwerven onze jongere kinderen de leervoorwaarden die nodig zijn om het aanvankelijk leren te starten of leren de kinderen beginnend leren, rekenen en schrijven.
● In cel B worden bij de oudere kinderen de leer-, schrijf- en rekenvaardigheden verder uitgebreid en verwerken de oudste kinderen de nodige basisleerstof om zich voor te bereiden op een overgang naar het gewoon secundair onderwijs of naar een OV4-school type 9 of een andere overgang.
In beide cellen wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling zodat kinderen zich goed voelen op school. Wij zien dat als een basisvoorwaarde om tot leren te komen.
Binnen elke cel worden de leerlingen in "pedagogische eenheden" (PE) ingedeeld. Dat zijn groepen van maximaal 8 kinderen, waarin elk kind ook zijn/haar eigen kantoor heeft.
We begeleiden elk kind op zijn/haar eigen niveau en op zijn/haar eigen tempo.
Kinderen die leerproblemen hebben krijgen een lager tempo, normaalbegaafde kinderen kunnen het tempo van een gewone basisschool krijgen en hoogbegaafde kinderen een sneller tempo.
Er zijn 2 cellen.
● In cel A verwerven onze jongere kinderen de leervoorwaarden die nodig zijn om het aanvankelijk leren te starten of leren de kinderen beginnend leren, rekenen en schrijven.
● In cel B worden bij de oudere kinderen de leer-, schrijf- en rekenvaardigheden verder uitgebreid en verwerken de oudste kinderen de nodige basisleerstof om zich voor te bereiden op een overgang naar het gewoon secundair onderwijs of naar een OV4-school type 9 of een andere overgang.
In beide cellen wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling zodat kinderen zich goed voelen op school. Wij zien dat als een basisvoorwaarde om tot leren te komen.
Binnen elke cel worden de leerlingen in "pedagogische eenheden" (PE) ingedeeld. Dat zijn groepen van maximaal 8 kinderen, waarin elk kind ook zijn/haar eigen kantoor heeft.

infobrochure_type_9_schooljaar_2020-2021.pdf | |
File Size: | 988 kb |
File Type: |