Parkschool, Geldenaaksebaan 18, 3001 Heverlee, 016/23.58.93, luc.hamels@huis11.be
  Parkschool Leuven
  • NIEUWS
    • 2020-2021
    • 2019-2020 >
      • maart-juni 2020
      • jan en feb 2020
      • nov en dec 2019
      • oktober 2019
      • september 2019
    • 2018-2019 >
      • juni 2019
      • april 2019
      • maart 2019
      • februari 2019
      • januari 2019
      • december 2018
      • november 2018
      • oktober 2018
      • september 2018
    • 2017-2018 >
      • juni 2018
      • mei 2018
      • april 2018
      • maart 2018
      • februari 2018
      • januari 2018
      • december 2017
      • november 2017
      • oktober 2017
      • september 2017
    • 2016-2017 >
      • juni 2017
      • mei 2017
      • april 2017
      • maart 2017
      • februari 2017
      • januari 2017
      • december 2016
      • november 2017
      • oktober 2016
      • september 2016
    • 2015-2016 >
      • juni 2016
      • mei 2016
      • april 2016
      • maart 2016
      • februari 2016
      • januari 2016
      • december 2015
      • november 2015
      • oktober 2015
      • september 2015
    • 2014-2015 >
      • juni 2015
      • mei 2015
      • april 2015
      • maart 2015
      • februari 2015
      • januari 2015
      • december 2014
      • november 2014
      • oktober 2014
      • september 2014
  • ONZE SCHOOL
    • schoolbestuur
    • missie en visie
    • schoolreglement
    • type basisaanbod
    • type 9
    • logopedie
    • kinesitherapie
    • sociaal-emotionele ontwikkeling
    • schoolraad
    • ouderraad
    • externe diensten
  • PRAKTISCHE INFO
    • afwezigheden
    • betalingen
    • brieven
    • contact
    • dagindeling
    • eten en drinken
    • inschrijvingen
    • medicatie op school
    • opvang
    • sport en spel
    • verloren voorwerpen
    • vervoer
  • KALENDER
    • maandkalender
    • zwemkalender
    • oudercontacten
    • vakanties en verlofdagen
  • TEAM
    • directie en beleidsteam
    • secretariaat & ICT
    • basisaanbod
    • type 9
    • leermeesters
    • paramedici
  • OEFENBLAADJES
  • FOTO'S
    • algemeen
    • Basisaanbod
    • type 9
  • LINKS
    • voor leerlingen
    • voor ouders

type 9

.

Geïntegreerde ASS-werking

Een autismespectrumstoornis kenmerkt zich door een andere manier van waarnemen, voelen en denken. Hierdoor leren en ontwikkelen jongeren met een diagnose binnen het autismespectrum (ASS) zich op een andere manier. Voor deze leerlingen is zich veilig kunnen voelen een voorwaarde om tot leren te kunnen komen. Ze hebben nood aan een aanpak en omgeving die zelfs binnen het buitengewoon onderwijs "buitengewoon" is.

Een aantal kinderen met een diagnose binnen het autismespectrum vinden binnen de klassen van type basisaanbod voldoende duidelijkheid en structuur om te kunnen deelnemen aan het klassikale onderwijsgebeuren. Deze kinderen zijn geïntegreerd in onze klasgroepen en krijgen, waar nodig, extra verduidelijking en ASS-ondersteuning. Deze geïntegreerde ASS-werking is sterk individueel gericht. Het is zorg op maat voor elk kind.

●  We brengen structuur in de tijd door gebruik te maken van gevisualiseerde dagschema's, weekoverzichten, pictogrammen, foto's, time-timer, ... Op die manier wordt het dagverloop beter voorspelbaar.

●  We brengen structuur in de dagelijkse klasorganisatie door gebruik te maken van aparte klasseerbakjes, gekleurde mapjes, ... 

●  Activiteiten worden duidelijk in tijd of hoeveelheid afgebakend. Leerkrachten duiden aan hoeveel oefeningen er gemaakt moeten worden of maken met een time-timer duidelijk hoe lang er moet gewerkt worden.

●  Regels en afspraken binnen de school worden duidelijk aangegeven en visueel voorgesteld (picto's in de gangen, in de klas, op de speelplaats, ...).

●  De ruimte wordt aangepast en verhelderd zodat de leerlingen zo weinig mogelijk overbodige prikkels krijgen (afgebakende leeromgeving, hoofdtelefoon, ...).

●  De duur van de speeltijd wordt weergegeven door een digitale wandklok op de speelplaats.

●  Onze communicatie is aangepast en persoonlijk gericht naar het kind (kort, duidelijk en positief).

●  Indien nodig krijgt een kind extra ondersteuning van iemand van het zorgteam. Leerkrachten en ouders kunnen tevens bij deze vertrouwenspersoon terecht met hulpvragen.

●  Omdat we van oordeel zijn dat de ouders de deskundigen zijn inzake hun kind, vinden we een goede samenwerking met de ouders noodzakelijk.
Foto
Foto
Foto

ASS-groepjes

Een aantal kinderen met een diagnose binnen het autismespectrum vinden binnen de klassen van type Basisaanbod onvoldoende duidelijkheid en structuur om te kunnen deelnemen aan het klassikale onderwijsgebeuren. Deze kinderen krijgen ondersteuning in een kleine groep. Deze ASS-werking is niet geïntegreerd binnen de klassen Basisaanbod en bieden we aan in ASS-groepjes. Het programma wordt op maat gemaakt voor deze kinderen. De leerkrachten van deze groepjes krijgen intensieve ondersteuning van onze ASS-coördinatoren.

Paraplu-klas

Foto
Voor leerlingen met diagnose ASS kan de speelplaats soms te druk zijn, omwille van hun zintuiglijke prikkelgevoeligheid. Een aantal van deze leerlingen heeft bovendien ook regelmatig nood aan instant verduidelijking bij sociale problemen of nood aan een veilige vluchtweg.
Voor deze leerlingen beschikt de school over een “parapluklas”: een ruimte waar de leerlingen tot rust kunnen komen. 
​

In de parapluklas kunnen ze hun verhaal kwijt en krijgen ze hulp bij het zoeken naar aanvaardbare oplossingen voor hun probleempjes in communicatieve en sociale vaardigheden. Ze kunnen zich hier ongestoord bezig houden met lezen, spelen, bouwen, puzzelen, tekenen, muziek beluisteren, ... Op deze manier kunnen de kinderen zich ontspannen tijdens de pauzes, alvorens de lessen opnieuw beginnen.

Opbouw

Ons onderwijs is er voor jongens en meisjes met een ASS diagnose en die meer hulp nodig hebben dan het gewone onderwijs kan aanbieden.
We begeleiden elk kind op zijn/haar eigen niveau en op zijn/haar eigen tempo.
Kinderen die leerproblemen hebben krijgen een lager tempo, normaalbegaafde kinderen kunnen het tempo van een gewone basisschool krijgen en hoogbegaafde kinderen een sneller tempo.
​Er zijn 2 cellen.

● In cel A verwerven onze jongere kinderen de leervoorwaarden die nodig zijn om het aanvankelijk leren te starten of leren de kinderen beginnend leren, rekenen en schrijven.

● In cel B worden bij de oudere kinderen de leer-, schrijf- en rekenvaardigheden verder uitgebreid en verwerken de oudste kinderen de nodige basisleerstof om zich voor te bereiden op een overgang naar het gewoon secundair onderwijs of naar een OV4-school type 9 of een andere overgang.

In beide cellen wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling zodat kinderen zich goed voelen op school. Wij zien dat als een basisvoorwaarde om tot leren te komen.

Binnen elke cel worden de leerlingen in "pedagogische eenheden" (PE) ingedeeld. Dat zijn groepen van maximaal 8 kinderen, waarin elk kind ook zijn/haar eigen kantoor heeft.
infobrochure_type_9_schooljaar_2020-2021.pdf
File Size: 988 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.