Missie en visie
De werking van onze school kan je vergelijken met een boom.
Ons schoolteam vormt de stam en de takken. Samen dragen we de leerlingen, de bladeren. Elk van onze takken staat voor een kracht, geluk en creativiteit om de talenten van de kinderen te ontplooien. Om het hoofd, het hart en de handen van onze kinderen optimaal en harmonisch te helpen ontwikkelen. We geloven erin dat onze leerlingen zo veerkrachtiger kunnen worden zodat ze sterk staan in de steeds veranderende maatschappij. |
Een buitengewone school voor kinderen met specifieke zorgen
De Parkschool Leuven is een stedelijke school voor buitengewoon lager onderwijs.
Bij ons kunnen kinderen met een attest type basisaanbod of type 9 terecht.
Het schoolteam bestaat uit professionele, gedreven en dynamische mensen. We willen een inspiratiebron zijn voor de leerlingen en bieden kwalitatief onderwijs aan.
We gebruiken onze expertise om onze kinderen zoveel mogelijk kansen te bieden. Daarbij houden we rekening met hun mogelijkheden, beperkingen en talenten.
Vanuit een multidisciplinaire aanpak en met een warm hart willen we kinderen die de weg verloren in het gewoon onderwijs, opnieuw vooruithelpen. We streven ernaar dat ze zich goed voelen en bouwen samen aan een positief zelfbeeld.
Bij ons kunnen kinderen met een attest type basisaanbod of type 9 terecht.
Het schoolteam bestaat uit professionele, gedreven en dynamische mensen. We willen een inspiratiebron zijn voor de leerlingen en bieden kwalitatief onderwijs aan.
We gebruiken onze expertise om onze kinderen zoveel mogelijk kansen te bieden. Daarbij houden we rekening met hun mogelijkheden, beperkingen en talenten.
Vanuit een multidisciplinaire aanpak en met een warm hart willen we kinderen die de weg verloren in het gewoon onderwijs, opnieuw vooruithelpen. We streven ernaar dat ze zich goed voelen en bouwen samen aan een positief zelfbeeld.
Onze normen en waarden
Vanuit respect voor mens, natuur en materiaal verwachten we dat iedereen op een positieve en verdraagzame manier met elkaar omgaat. We streven ernaar dat iedereen openstaat voor diversiteit.
We bouwen aan zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfredzaamheid en weerbaarheid. Daar zetten we als één team op in.
We bouwen aan zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfredzaamheid en weerbaarheid. Daar zetten we als één team op in.
Ontwikkelen van hoofd, hart en handen
We willen leerlingen stimuleren om zich te ontwikkelen tot een evenwichtig en gelukkig kind. Daarom is niet enkel het ontplooien op cognitief vlak belangrijk. Er moet ook plaats zijn om hun lichamelijke, creatieve, communicatieve en sociale vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. We hechten dan ook veel belang aan handelend en sociaal leren.
Wanneer we werken aan schoolse vaardigheden doen we dat op maat van elke leerling. Vertrekkend vanuit een brede zorg en met een gedifferentieerde begeleiding stemmen we onze onderwijspraktijk af op de noden en de mogelijkheden van elke leerling. Zo willen we maximale leervorderingen nastreven. We vinden het eveneens belangrijk dat een kind een realistisch zelfbeeld ontwikkelt en zijn talenten ontdekt.
Onder “al doende leren” verstaan we het oefenen van vaardigheden. Hier ligt in onze huidige en toekomstige samenleving veel nadruk op. Daarom willen we leren vanuit realistische en functionele situaties. Tijdens dat handelen ervaren kinderen ook de noodzaak van samenwerken, communiceren en creatief zijn.
Wanneer we werken aan schoolse vaardigheden doen we dat op maat van elke leerling. Vertrekkend vanuit een brede zorg en met een gedifferentieerde begeleiding stemmen we onze onderwijspraktijk af op de noden en de mogelijkheden van elke leerling. Zo willen we maximale leervorderingen nastreven. We vinden het eveneens belangrijk dat een kind een realistisch zelfbeeld ontwikkelt en zijn talenten ontdekt.
Onder “al doende leren” verstaan we het oefenen van vaardigheden. Hier ligt in onze huidige en toekomstige samenleving veel nadruk op. Daarom willen we leren vanuit realistische en functionele situaties. Tijdens dat handelen ervaren kinderen ook de noodzaak van samenwerken, communiceren en creatief zijn.
Een warm en veilig schoolklimaat
We willen een veilige en geborgen leefomgeving creëren met extra aandacht voor structuur en duidelijkheid. Veiligheid en geborgenheid zijn belangrijke factoren om het welbevinden van leerlingen, leerkrachten en ouders, te verhogen en te bewaren. Deze zorgen ervoor dat iemand zich thuis kan voelen. En wie zich geborgen voelt, kan openbloeien.
We zetten in op ouderbetrokkenheid en nemen daarom een open en transparante houding aan. We willen met alle betrokkenen een samenverhaal schrijven.
Zo dragen we zorg voor elkaar.
We zetten in op ouderbetrokkenheid en nemen daarom een open en transparante houding aan. We willen met alle betrokkenen een samenverhaal schrijven.
Zo dragen we zorg voor elkaar.

schoolbrochure_schooljaar_2020-2021.pdf | |
File Size: | 1133 kb |
File Type: |